Lytte, ditt verktøy til god kommunikasjon
Det er din evne til å lytte som avgjør hvor god din kommunikasjon blir.
«Det var ikke det jeg sa!» er en ikke helt ukjent frase i diskusjoner.
Å lytte er drivstoffet til all kommunikasjon
Har du avbrutt noen i en samtale? Svaret er -JA - vi har alle det.
Det å avbryte noen er et stjerneeksempel på å lytte dårlig. For å avbryte må vi i forkant ha tenkt noen tanker, hvilket vil si at vi har lyttet til oss selv og ikke den vi er i dialog med.
Du drar i et selskap og håndhilser på 5 gjester, umiddelbart etterpå har du glemt navnene. Husker ikke hva de sa, eller rettere sagt lyttet ikke etter hva de sa, selv om du hadde de beste intensjoner om å gjøre akkurat det.
Du lot deg forstyrre ved å tenke på at du må huske navnene, og lyttet mer til deg selv enn de du hilste på – det er så typisk 😊.
Vi lar oss forstyrre av egne tanker
Utfordringen er at vi kan ikke tenke og lytte samtidig, det må gjøres i rekkefølge.
Først lytte – så tenke – så kommunisere
Når du håndhilser på disse 5 gjestene som du har bestemt deg for at nå skal du lytte og huske hva heter, har du en utfordring. Når du fortløpende håndhilser må du samtidig kommunisere og det skjer for mye i hjernen, og dermed blir lyttingen dårlig og du husker kanskje bare siste navnet.
Men dette er jo for så vidt et trivielt problem vi godt kan leve med, men det illustrerer to viktige poeng:
Det å lytte er en handling som krever full oppmerksomhet og som forringes i det øyeblikket det iverksettes indre kommunikasjon – at du begynner å tenke (huske navnene).
De fleste lytter feil. Ref. «det var ikke det jeg sa!». De fleste lytter til sak/problem og ikke til person.
Sak/problem vs. person
Alt for ofte har vi fokus på spørsmålet: «Nei, nå trenger jeg virkelig en ferie, har du noen gode forslag til ferie i Italia?»
Vel, da svarer folk flest hvor i Italia de har hatt gode ferieopplevelse. Det er jo tross alt det de fikk spørsmål om.
Lytte til sak/problem: Feriemål i Italia.
Lytte til person: Hvorfor trenger du ferie?
Det å lytte til sak/problem løser ikke grunnen til spørsmålet som jo er mye viktigere enn flotte reisemål i Italia.
Mange og kanskje de fleste krangler og uenigheter kunne vært unngått om vi hadde genuint lyttet til den andre før vi hadde engasjert oss i diskusjonen. Lyttet til personen og ikke til saken/problemet. (se tidligere livesending om Lytte og tillit)
Vær bevisst når du vil lytte
Vår største utfordring er vår egen hjerne som alltid er på, 24/7. Hjernen må aktivt holdes på tomgang for at en skal lytte godt.
Dette fører også til at vi ikke alltid kan lytte godt, eller aktivt nok – til det koster aktiv lyttingen for mye. Du må velge når du skal lytte og når du ”bare hører etter” og kan slappe av i samtalen.
Lytte = Høre
Lytte aktivt = Finne
Hva er det som gjør det vanskelig å lytte godt?
Vår iver til å hjelpe gjør at vi tar tak i ”problemet” og ikke årsaken til problemet
Tid (dvs. prioritering). Livet er for travelt/hektisk, hvilket jo er trist
Bruke egne erfaringer: ”Min erfaring er at….”, vi tar tak i ”problemet/saken”
Vi svarer fordi noen spør, der vi i stedet for burde være nysgjerrig på hvorfor de spør
De fleste er ikke gode lyttere
At andre sier du er god, er en dårlig referanse da de fleste ikke vet hva det vil si. Det er min erfaring etter å ha holdt flere hundre "Coaching for ledere" kurs. Det er som å spørre barn om de syntes du er en god kokk fordi du er god til å lage pannekaker😊.
Men, vi kan bli gode lyttere og det er ikke så vanskelig
Det handler om å trene, slik det er med alt annet. Det gode er at du ikke skal lære noe nytt, det handler om å ta i bruk det du allerede kan, litt mer bevisst.
Skal du gjøre noe godt må du konsentrere deg, så også med lytting. Du kan ikke ”lene deg tilbake i stolen” og lytte, du må ”bøye deg fremover” og lytte til det som blir sagt.
Prøv:
Ved neste anledning, når du opplever at noen prater om noe de er engasjert i, da kan du trene. Lytt til den som prater, vær nysgjerrig, prøv å forstå, still noen få spørsmål – da trener du 😊.
Effekten av god lytting
Din relasjon til de du omgås blir mye bedre!
Du blir bedre forstått, du forstår andre bedre, konflikter blir færre, kjærligheten og forståelsen blir større … til familie, venner, kollegaer og andre som betyr noe for deg.
Tro meg – dagen tema kan redde arbeidsforhold – kan redde arbeidsplasser – og kan forbedre bunnlinjen i din organisasjon.
Og det er ikke vanskelig – det krever bare ditt fokus og din tid til refleksjon – for det er der du lærer (se tidligere livesending om refleksjon).
Bonus: Lytt til deg selv
For min egen del har arbeidsbelastningen vært for stor i lang tid, hvilket jeg vet ikke er bra.
Jeg har derfor stilt meg følgende spørsmål - for så å LYTTE:
Hva er viktig for deg Atle
Hva vil du gjøre som gir deg energi Atle
Det å ha en slik indre kommunikasjon og LYTTE til svarene du gir deg selv – er avgjørende for å gjøre en god jobb over tid. Svarene jeg fikk ryddet kraftig i planene mine og dere vil se resultater av det i månedene som kommer 😊
Prøv selv – still deg disse spørsmålene og lytt til svarene.
Ta gjerne kontakt om du ønsker en prat atle@trodal.no
Hilsen Atle Trodal.
0 kommentarer
Legg igjen en kommentar