Ledere er opptatt av kunnskap, men hopper bukk over den viktigste
Nøkkelen til suksess i lederrollen er forankret i en kunnskap du allerede har.
Vet du hva jeg prater om? De fleste gjør ikke det.
Det er interessant å høre debattene om kompetanse og kunnskap. Viktigheten av å ta en utdannelse, være kvalifisert i arbeidsmarkedet.
I stillingsannonsene står det krav om bachelor eller master grad, men ingen ting om evnen til å bruke graden.
I samme stillingsannonse står det noe om personlige egenskaper, men det de ber om er ønsket adferd.
Det er som å be om et måltid, uten å vite om du får en kjøtt-, fisk- eller vegetarrett.
Som leder har du suksess hos en arbeidsgiver, men kanskje ikke hos neste - selv om lederrollen er tilnærmet identisk.
At det kanskje ikke gikk så bra skylder du på bedriftskultur, nærmeste leder, kollegaer, markedet, konjunkturer osv.
Men er det grunnen? Burde du ikke forstått i forkant at dette er en lederrolle som ikke passet deg?
Din motor, din drivkraft, din energikilde
Kunnskapen jeg sikter til er kunnskapen dine sterkeste personlighetstrekk representerer.
De er din motor, de er din drivkraft og de er energikilden til alt du gjør.
Når du, som folk flest, ikke klarer å sette ord på dine sterkeste personlighetstrekk, er de en løs kanon. De gjør mye ugagn og er til lite nytte.
Ikke bare er det god forskning som dokumenter dette, men gjennom flere tusen ledersamtaler har jeg erfart at dette høyst sannsynlig også gjelder deg.
Atle (jeg altså😊) har god oversikt over den kunnskapen min personlighet representerer og en av mine «doktorgrader» er:
✅ «Alene» (adferd = ingen jobber mer selvstendig enn jeg. Overslaget til den kunnskapen er at jeg samarbeider dårlig)
Din utfordring er at du også sier du kan jobbe selvstendig, de aller fleste vil si det.
MEN; hvordan vet du hvor god du er til det, kanskje du bare har en bachelor i «Alene», mens jeg har en doktorgrad!
Et eksempel: La oss si det er en oppgave som må løses, det er få med samme intellektuelle kompetanse, det er lite hjelp å få og oppgaven kan ta litt tid.
Da er kompetansen «Alene» nyttig for ikke å kjenne sosialt savn før oppgaven er gjort. Jo dypere din “Alene” kompetanse er jo mer dedikert og lengre kan du jobbe med oppgaven. Da går jeg den ekstra milen du ikke klarer.
Forskjellen på personlighetens kunnskap og intellektuell kunnskap
Kunnskap om personlighetens kunnskap er viktigst fordi den er PÅ hele tiden, ligger rett under overflaten og er klar til å ta kontroll over deg med en gang den blir trigget.
Din intellektuell kunnskap ligger i dvale helt til du har behov for å bruke den. Den er ikke PÅ hele tiden.
Din personlighets kunnskap popper opp helt uavhengig av om du har behov for den eller ikke, når den blir trigget. Da er den en løs kanon som reduserer kvaliteten i din kommunikasjon, din evne til å motivere og i din lederrolle.
Men, det er kun så lenge du ikke har kjennskap til den kunnskapen.
De fleste ledere som gir gode råd til sine medarbeidere projiserer egen personlighet uten å være det særlig bevisst. Medarbeider er heller ikke klar over det og prøver å levere på de rådene – uten særlig suksess.
Fordi medarbeider har ikke den samme «motoren» til å levere på oppgaven. Hadde medarbeideren brukt sin egen «motoren» hadde oppgaven blitt løst.
Forskning viser at god kjennskap til egen personlighet er nøkkelen til din suksess
Forskning viser at kjennskap til din personlighet er nøkkelen til din suksess. Et bevis på det er at du vet hva du bør gjør mer/mindre/ annerledes, men lite skjer. Nøkkelen til å få det til ligger i å sette tydelige ord på egen personlighet.
Sender du meg hva du mener er din personlighets kunnskap skal du få en tilbakemelding som vil være verdifull for deg å reflektere over👩🎓
Når du har denne kunnskapen får du også drømmejobben, om du ikke allerede har det, det kan jeg garantere!
Hilsen Atle
PS: Bli med på min gratis månedlige livesendinger, der prater vi om disse temaene. Lenke og dato finner du på nettsiden min
0 kommentarer
Legg igjen en kommentar